Detlev Göbel
Lama Ole Nydahlin opettaman phowan alkuperä on Tiibetin buddhalaisuuden nyingma-koulukunnan longchen-nyingthig-perinteessä. Longchen-nyingthig sisältää maha-atin eli suuren täydellisyyden syvällisimmät opetukset. Buddhalaisuudessa maha-atia (dzogchenia) ja mahamudraa eli suurta sinettiä pidetään korkeimpina opetuksina – menetelminä, joiden kautta valaistumisen voi saavuttaa nopeimmassa mahdollisessa ajassa. Maha-atia käytetään erityisesti niiden henkilöiden tapauksessa, joiden voimakkain häiritsevä tunne on viha tai ylpeys. Mahamudra annetaan niille, joiden voimakkain häiritsevä tunne on halu. Madhyamakaa puolestaan pidetään varsin hitaana, skolastisena ja älyllisenä polkuna; Buddha antoi sen niitä varten, joiden voimakkain häiritsevä tunne on hämmennys
Maha-atin sisimpiä ja syvimpiä opetuksia kutsutaan nimellä nyingthig, joka kirjaimellisesti tarkoittaa ’ydinpisaraa’. Eri välityslinjojen nyinthigit eroavat toisistaan. Joitakin kuuluisimmista ovat vima-nyingthig, khandro-nyingthig, karma-nyingthig ja longchen-nyingthig.
Vima-nyingthig ja khandro-nyingthig voidaan johtaa takaisin aikaan, jolloin buddhalaisuus saapui Tiibetiin. Suuri intialainen oppinut Vimalamitra perusti perinteen, joka tuli tunnetuksi nimellä vima-nyingthig, ja Guru Rinpoche (Padmasambhava) perusti khandro-nyingthigin. Molemmat opetukset kätkettiin termoiksi, dharma-aarteiksi, jotka eräs Guru Rinpochen jälleensyntynyt oppilas löysi myöhemmin.
Longchen-nyingthig-opetuksen Guru Rinpoche antoi Samyen luostarissa. Opetuksen saivat tiibetiläinen kuningas Trisong Detsen, Guru Rinpochen pääpuoliso Yeshe Tsogyal sekä suuri oppinut Vairocana. Jälkeenpäin myös nämä opetukset kätkettiin termoina jälkipolville. Nämä opetukset edustavat vima-nyingthigin ja khandro-nyingthigin yhdistettyä ydintä. Monta sataa vuotta myöhemmin ne löysi uudelleen Jigme Lingpa, jota pidettiin sekä kuningas Trisong Detsenin että Vimalamitran jälleensyntymänä.
Opetukset nimettiin longcheniksi Longchen Rabjamin mukaan, joka tunnetaan eräänä nyingma-perinteen suurista oppineista. Hän oli 3. Karmapan Rangjung Dorjen aikalainen ja prinsessa Pemasalin jälleensyntymä; tälle Guru Rinpoche oli aikoinaan opettanut khandro-nyingthigiä. Lisäksi Jigme Lingpalla oli useita näkyjä Longchen Rabjamista, joiden kautta hän sai dzogchen-välityksen ja täydellisen toteutumisen.
Karma-nyingthig puolestaan koostuu 3. Karmapan Rangjung Dorjen maha-ati-opetuksista. 3. Karmapan aikana oli vaihe, jolloin kenelläkään nyingma-perinteessä ei ollut opetusten edelleenvälittämiseen vaadittavaa täydellistä kokemusta niistä. Tuona ajanjaksona Karmapa piti hallussaan maha-ati-välitystä ja varmisti siten sen säilymisen.
Longchen nyingthig -linjanhaltijat
- Kuntu Sangpo (Samantabhadra)
- Dorje Sempa (Vajrasattva)
- Garab Dorje (Prahevajra)
- Jampel Shenyen (Manjushrimitra)
- Palgji Senge (Shri Singha)
- Yeshe Do (Jnana Sutra)
- Drime Shenyen (Vimalamitra)
- Pema Jungne (Padmasambhava)
- Trisong Detsen (790–858)
- Yeshe Tsogyal
- Nyang Tingszin Sangpo
- Dangma Lhungyel Gyaltsen
- Jetsun Senge Wangchug
- Gyalwa Shangtön (1097–1167)
- Khepa Nyibum (1158–1213)
- Guru Jober (1196–1231)
- Trulshig Senge Gyabpa
- Melong Dorje (1243–1303)
- Kumaraja (1266–1343)
- Longchen Rabjam (1308–1363)
- Jigme Lingpa (1729–1798)
- Jigme Gyalwe Nyugu (1765–1843)
- Jamyang Khyentse Wangpo (1820–1892)
- Ösel Natsog Rangdröl (1842–1924)
- Jigme Tenpe Nyima (1865–1926)
- Jamyang Chökyi Lodrö (1893–1959)
- Khyentse Do Ngag Lingpa (Dilgo Khyentse Rinpoche, 1910–1991)
Lähteet
- Masters of Meditation and Miracles, Tulku Thondrup, Shambala
- History of the Nyingma Lineage, Dudjom Rinpoche, Wisdom Publications
- The Natural Great Perfection, Nyoshul Khenpo Rinpoche & Surya Das, Snow Lion
- Lineage of Diamond Light – Crystal Mirror V, Tarthang Tulku, Dharma Publishing