Lama Ole Nydahl
Lama Ole Nydahl

Lama Ole Nydahl

Hyvin harvat ihmiset kykenevät meditoimaan mielekkäällä tavalla pitkiä ajanjaksoja, ja pelkkä ehdolliseen maailmaan juuttuminen on mahdollisuuksien hukkaan heittämistä. Paras tapa on yhdistää Buddhan opetukset jokapäiväiseen elämään, ja meillä kagyüilla on erinomainen perusta tämän tekemiseksi. Läheinen siteemme lamaan ja ainutlaatuiset mahamudra-opetukset mahdollistavat meidän kehittyä joka hetki ja kaikissa tilanteissa. Painopiste ei ole päivittäisillä tuntikausia kestävillä istumameditaatioilla, vaan ”kuninkaan valtatiellä”: käyttäydymme kuin buddha, kunnes meistä tulee buddha.

Ei-dualistinen näkemys ei pidä sisällään mitään sen vaikeampaa kuin muutaman mielen luontoa koskevan totuuden ulkoa oppimisen ja sen harjoittelemisen, että näkee näiden totuuksien toiminnan maailmassa. Se, että on buddhalainen ja jättää käyttämättä nämä työkalut, on yksinkertaisesti typerää. Ngöndron (perusharjoitusten) ja spontaanien päivittäisten Karmapa-meditaatioiden lisäksi on myös hyödyllistä pitää lama sydämessään ja antaa hänen valonsa loistaa kaikille olennoille. Yhdessä nämä menetelmät mahdollistavat mielen tarkkailemisen mahamudra-tasolta käsin.

Sellaisten mestareiden kuin Tilopan, 3. Karmapan Rangjung Dorjen tai 9. Karmapan Wangchuck Dorjen mahamudra-opetusten säännöllinen, vaikkapa vain pinnallinenkin, lukeminen monipuolistaa jo valmiiksi tietoista ja vakaasti itseään vapauttavaa elämää, ja kenties kaikkein parhaiksi auttajiksi osoittautuvat ystävämme paikallisessa keskuksessa.

Karmapa Thaye Dorjen opastamina kagyü-ryhmämme kasvavat kaikkialla kokemusten jakamisen kautta. Kun mahamudra-näkemyksemme laajenee, se antaa mielekkyyden kaikille asioille elämässä. Se on tärkein omaisuutemme, koska ainoastaan omasta näkemyksestämme riippuu, olemmeko onnellisia vai onnettomia, rikkaita vai köyhiä. Ilman mahamudraa henkilöstä tulee vain vanhempi, mutta ei viisaampi.

Kenenkään, joka on saanut tämän syvällisen ymmärryksen, ei tulisi koskaan enää pudota takaisin tavallisen kuluttajuuden tasolle tai antaa itsensä takertua pinnallisiin ja väliaikaisiin muoti-ilmiöihin kuten poliittiseen korrektiuteen. Ajattoman tietämyksemme takana seisominen ja kantamamme siunaus tekevät meistä turvautumisen kohteen kaikille. Kuka meistä ei ole usein kuullut, että mieli on tyhjä, kirkas ja rajaton? Jos vain elämme tämän todeksi ja ilmaisemme aktiivisesti tuhoutumatonta, rikasta ja rakastavaa luontoamme, niin mahamudra tuo lukemattomille olennoille iloa ja mielekkyyttä elämään.

On tärkeää olla menettämättä rohkeuttaan, jos kouriintuntuvia tuloksia ei ilmaannu välittömästi. Päämääränä on tila, jossa ei odoteta mitään, ja valaistumisprosessi jatkuu joka tapauksessa aina alitajuisilla tasoilla. Älä yhtäkkiä ala ajattelemaan, ettet voi meditoida, äläkä etsi kompensaatiota ”rajatieteistä” tai taikauskosta. Pyramideista ja horoskoopeista keskusteleminen johtaa vain suurempaan hämmennykseen.

Moderni maailmamme ympäröi meitä miellyttävillä ja aisteihin vetoavilla vaikutelmilla, mutta ne ovat kaikki pysymättömiä. Ainoastaan tietoisuus, joka kokee nuo vaikutelmat, on pysyvä. Tietenkin on kohtuullista täyttää elämä kauneudella ja saada ihmiset tietoisiksi aistiensa mahdollisuuksista, mutta pelkkä yritys muuttaa epämiellyttävät kokemukset miellyttäviksi ei voi johtaa lopulliseen tavoitteeseen. Ainoastaan kokijan itsensä tunnistaminen vapauttaa meidät. Tämän vuoksi oikean näkemyksen varaan perustuva meditaatio on niin tärkeää.

Minulla on vain vähän aikaa istumameditaatiolle, lukuun ottamatta tilanteita, jolloin opetan muita. Matkustusaikatauluni, joka on sisältänyt uuden kaupungin lähes joka päivä viimeisen 22 vuoden ajan ja 160 keskuksen perustaminen [vuoteen 1995 mennessä] ympäri maailmaa, ei salli minulle sitä. Sen sijaan jätän mieleni paikalleen ja annan jalkojeni juosta ympäriinsä. Te voitte tehdä samoin. Tehkää jokaisesta hetkestä paras mahdollinen käyttäytymällä aina vaivattomasti ja spontaanisti ja pitämällä lama sydämessänne. Antakaa neuroosienne kellua pois mantrojen öljyisellä kalvolla, ja nähkää kaikki korkeimmalla tasolla. Esimerkiksi, kun ajatte autoa, olkaa tietoisia siitä ilahduttavasta voimasta, joka liikkuu allanne ja ympärillänne.

Tietenkin on tärkeää luoda riittävästi välimatkaa, jotta kykenee valitsemaan elämän komediat ja välttämään sen tragediat. Tätä tarkoitusta varten tulisi tehdä timanttipolun istumameditaatioita niin usein kuin mahdollista. Mutta jos elämä vaatii liian paljon, tilanteesta tulisi vain ottaa irti kaikki mahdollinen: voitte sulautua yhteen laman kanssa ja käyttäytyä kuin hän – ollen vain tietoinen tapahtuvan potentiaalista tai pysytellen sisäisten mantrojen värähtelyssä. Kaikissa toiminnoissa tulisi pitää yllä ja vahvistaa tunnetta siitä, että on mielekkäässä puhtaassa maassa. Opimme tämän parhaiten tekemällä päivän mittaan spontaaneja meditaatioita luonnollisten taukojen aikana. Vähitellen tämä mielentila läpäisee koko elämämme, ja meistä tulee järkkymätön turvautumisen kohde kaikille. Meidän ei kuitenkaan tule odottaa tämän tapahtuvan itsestään; laiskaksi tulee hyvin helposti. Kaikki pitävät siitä, että toiset hoitavat asiat omasta puolesta, ja siksi meidän täytyy säännöllisesti muistuttaa itseämme siitä, että kukaan muu ei voi valaistua puolestamme. Vaikeuttaisimme toisten kehitystä vakavasti, jos toisimme länteen sellaisen perinteisen muodon buddhalaisuudesta, jossa harjoittaminen jätetään munkkien ja nunnien huoleksi, niin että muut voivat nukkua hyvällä omallatunnolla, kunnes sitten on jo liian myöhäistä.

On vain ajan kysymys, milloin meditaatiomme tuovat sellaisen vakaan onnellisuuden tilan, jota voi verrata ainoastaan yhtymiseen parhaiden kumppaniemme kanssa. Mitkään ulkoiset keinot eivät voi luoda iloja, jotka eivät ole jo luonnostaan meissä itsessämme. Onnellisuuden etsiminen omaisuudesta tai aistihavainnoista on kuin yrittäisi liikuttaa jotakin huojuvalla seipäällä pitkän matkan takaa. Se on hyvin epätarkkaa ja tuo usein mukanaan epätoivottuja lopputuloksia. Sitä vastoin mielen työstäminen suoraan meditaation avulla on kuin saksalaisen urheiluauton tarkan vaihdekepin käyttämistä. Se tuo pysyviä tuloksia, ja se on paljon tehokkaampaa kuin sellaisten ulkoisten tukien käyttäminen, jotka syöttävät miellyttäviä kokemuksia takaisin itselle.

Itse asiassa ehdollinen maailma toimii kuin salaliitto, joka pyrkii estämään meitä löytämästä pysyviä arvoja. Kaikkialla kuulemme: ”Osta tämä ja sinusta tulee onnellinen!” ”Käytä tätä hammastahnaa ja menestyt!” ”Matkusta sinne ja sinne ja sinulla on hauskaa!” Katsokaa vain, kuinka monet ihmiset yrittävät myydä teille sohvan tai television ja kuinka harvat tarjoavat dharmakirjoja. Tämän vuoksi tieto mielen absoluuttisesta ja suhteellisesta luonnosta on olennaista. Meidän tulee ymmärtää, että jokainen kokemus on kuin henkilökohtainen uni kollektiivisen unen sisällä ja että ainoastaan kokija on todella olemassa.

Suuri lahja, jonka me buddhalaisina kykenemme antamaan maailmalle on se, että me, ja mahdollisesti jossain määrin advaita-vedanta-hindut, osoitamme absoluuttiseen päämäärään: dualismin ja egon ylittävään valaistuneeseen tietoisuuteen. Siksi on niin tärkeää, että meistä ei koskaan tule ruosteisia tai pinnallisia vaan että inspiroidaksemme muuttuvaa maailmaa meillä on aina tuore, uusi näkökulma valaistumiseen.

Vaikka monet ihmettelevät rentoa tyyliämme, niin itse asiassa rento mahamudra-näkemys lisää eikä suinkaan vähennä menestymistä maailmassa. Sisäinen tyyneys ja avaruus ovat hyödyllisiä myös työ- ja raha-asioiden tasolla. Ajattelemattomat ihmiset kantavat usein asioita tänään pisteestä A pisteeseen B ja huomenna taas takaisin pisteeseen A kuvitellen tekevänsä tuottavaa työtä, mutta tuollaiset tarkoituksettomat toistot putoavat pois näköalan kasvamisen myötä. Mitä tietoisempana työskentelee, sitä enemmän tuloksia sama määrä ponnistelua tuo. Tästä syystä myös kiireisimpien ihmisten tulisi löytää hieman aikaa meditaatiolle. Siunaus kaikesta siitä, mihin on kosketuksissa, kasvaa, ja tämä positiivinen esimerkki inspiroi toisia.

Aikoinaan 1970-luvulla eräs lama kertoi minulle, että on ennustettu, että tulee aika, jolloin laman täytyy kerjätä oppilaitaan meditoimaan. Se nähdään rappion merkkinä, ja useissa perinteisissä buddhalaisissa kulttuureissa näin on jo saattanut tapahtua. Nyt lännessä meillä on päinvastainen tilanne: mielen ihmeiden etsimisemme on tuoretta ja elävää. Meidän täytyy vain muistuttaa itseämme, että kaiken onnellisuuden lähde on mieli itsessään. Vakaalla työnteolla voimme tuoda sen esiin.

Lähde: Kagyu Life International 2, 1995