Lama Ole Nydahl
Buddhalaisuus Tänään, n:o 7
Neljän perusharjoituksen (tiib. ngöndro) merkitystä timanttipolkubuddhalaisuudessa on mahdotonta yliarvioida. Niitä tehdessämme työskentelemme omien kärsimystemme syiden parissa ja eliminoimme taipumuksia, jotka estävät tunnistamasta ja ilmaisemasta omaa valaistunutta luontoamme. Pääesteenämme on mielen taipumus takertua jatkuvasti muuttuviin vaikutelmiinsa. Vaikka emme olleet vihaisia viisi minuuttia sitten ja vaikka ajattelemme jotain muuta viiden minuutin kuluttua, mieli kokee silti vihan nyt todellisena, reagoi siihen keholla ja puheella ja luo tällä tavoin vain uusia syitä tulevalle kärsimykselle. Se, että olemme tahtomattamme kiinni tässä syklissä, on tavallinen tilamme. Meillä ei ole vapautta valita, mitä haluamme kokea.
Tämän hämmennyksen sijaan Buddha haluaa meidän kokevan sen ajattoman olemuksen, joka on ollut sisällämme aluttomista ajoista: mielen avoimen, kirkkaan ja rajattoman avaruuden. Mielellä ei ole muotoa, väriä, painoa eikä kokoa. Se on säteilevän kirkas ja täynnä kykyjä, eikä sillä ole rajoja. Kun se tunnistaa itsensä, pelottomuus, spontaani ilo ja aktiivinen myötätunto ovat aina läsnä.
Tämän vaikeuksista ja kärsimyksestä vapaan tilan paljastamiseksi Buddha opetti eri menetelmiä. Niille, jotka olivat melko pelokkaita, hän selitti yksityiskohtaisesti syyn ja seurauksen lain ja antoi harjoitettaviksi henkilökohtaisen vapautumisen lupaukset. Niiden ansiosta on mahdollista välttää kärsimystä tulevaisuudessa. Ihmisille, joilla oli halua ottaa maailma kokonaan haltuunsa, hän opetti pääosin suurta polkua myötätunnon ja viisauden kehittämisestä. Niille taas, joilla oli spontaani luottamus omaan buddhaluontoonsa, hän opetti timanttipolun erikoismenetelmiä, jotka toimivat absoluuttiselta tasolta käsin ja tekevät mahdolliseksi kokea ajattoman totuuden suoraan.
Tärkein buddhalaisuuden tarjoama oivallus jokaiselle näistä ryhmistä on kaikkien ilmiöiden tyhjyys; se, että kaikki on muuttuvaa ja pysymätöntä. Kaikki ilmaantuu ehdoista riippuen, muuttuu niiden mukana ja häviää sitten jälleen. Mutta mielentilastamme eivät riipu ainoastaan tapamme kokea asioita vaan myös itse kokemisen kohteet. Tämä kaikkien ilmiöiden tyhjyys voidaan ymmärtää joko väärällä tai oikealla tavalla. Väärästä tavasta on kysymys silloin, jos tyhjyys ymmärretään vain älyllisesti ja se vaikuttaa ”ei-miltään” tai ”mustalta aukolta”. Oikea ymmärrys kaiken keskinäisestä riippuvuudesta ja olemuksettomuudesta tuottaa sitä vastoin kokemuksen vapaudesta ja rajattomasta avaruudesta. Sen tavoittamiseksi tarvitaan kahdenlaista kartuttamista.
Ensimmäinen on massiivisten positiivisten, hyödyllisten vaikutelmien kartuttaminen omaan varastotajuntaan – sellaisten vankkojen, luotettavien ja voimallisten vaikutelmien, joihin voi aina tarvittaessa tukeutua. Koska vie aikansa ennen kuin mieli lakkaa takertumasta omiin pysymättömiin vaikutelmiinsa, on parempi, että nuo vaikutelmat ovat miellyttäviä myös suhteellisella tasolla. Miellyttävät vaikutelmat saavat aikaan spontaanin luottamuksen ja luontaisen taipumuksen katsoa sisälle päin.
Kartuttamisen toinen tyyppi liittyy viisauteen. Tämä ei tarkoita sellaista käytännöllistä, maallista viisautta, jota hankitaan koulussa tai yliopistossa. Kyse ei ole lisäinformaation lataamisesta tietoisuuteen vaan viisaudesta, joka auttaa mieltä tulemaan vaivattomaksi ja spontaaniksi vapauttamalla sen käsitteistä. Se pidentää kokemuksen alkuhetken tuoreutta; sitä tilaa, joka koetaan ennen kuin tapahtumat lokeroidaan ja syötetään halujen ja inhojen järjestelmään. Sen ansiosta toiminta tulee vaivattomaksi ja intuitiiviseksi. Positiivisten vaikutelmien lisääntyminen rentouttaa mieltä ja johtaa inhimilliseen kasvuun, ja tällöin ymmärtää yhä paremmin kaiken hyödyllisen toiminnan tärkeyden. Sisäinen rikkaus, kyky havaita tilanteet ilman suodattimia ja kyky levätä kaikessa, mitä tapahtuu, punoutuvat yhteen. Juuri tämä on se tila, johon neljä perusharjoitusta tähtäävät.
Tiibetinbuddhalaisissa perimyslinjoissa käytetään näiden meditaatioiden eri muotoja oppilaiden kehityksen eri vaiheissa. 9. Karmapa Wangchuk Dorje opetti tätä asteittaista polkua, kun omistautuminen oli ilmaantunut. Sen päämääränä on ”suuri sinetti” eli mahamudra, toisin sanoen valaistuminen. Näiden harjoitusten tiibetinkielinen nimi ”Chag-chen-ngöndro” tarkoittaa ’valmistautumista perimmäiseen toteutumiseen’, jossa oma luontainen buddhatilamme tarjoaa perustan, polun ja päämäärän. Koska nämä harjoitukset ovat tantrisia eli kokonaisvaltaisia, niissä ovat osallisina niin keho, puhe kuin mielikin. Energiasta ja valosta muodostuvien palautehahmojen annetaan ilmaantua hologrammin tavoin eteen tai yläpuolelle, niiden värähtelyjä (mantroja) toistetaan ja lopulta yhdessä niiden kanssa liuetaan paljaan tietoisuuden tilaan, joka on kaikkien neuroosien perimmäinen hauta. Näiden energia- ja valohahmojen vaikutuksesta kaikki ilmenee jo puhtaana maana, ja mielen spontaani viisaus pääsee tulemaan yhä enemmän esiin. Kunkin perusharjoituksen 111 111 toistoa takaavat, ettei niiden kautta kehittynyt viisaus ole pinnallista. Se johtaa suuren sinetin absoluuttiseen tilaan, kaikkien sisäisten ja ulkoisten ilmiöiden ilontäyteisen ja itsensä vapauttavan luonnon oivaltamiseen.
Ideana ensimmäisessä ja jossain määrin dramaattisessa harjoituksessa – turvautumisessa prostraatioineen ja valaistumismielen kehittämisessä – on puhdistaa meditoijan sisäiset energiakanavat sekä kehittää voimaa ja luottamusta. Se on hyvin voimallinen fyysinen harjoitus, ja se lisää erityisesti hyvien vaikutelmien varastoa.
Toinen harjoitus, Timanttimielen sadan tavun mantran toistaminen, tuottaa sekä ansiota että viisautta. Suhteellisella tasolla mieli on yhä tarpeen puhdistaa negatiivisista vaikutelmista, mutta oivalluksen ja ykseyden hetkiä koetaan yhä useammin ja niillä on taipumus ilmetä myös unissa. Elämä on vielä hyvin henkilökohtaista, mutta selkeyden hetket lisääntyvät vähitellen.
Perusharjoitusten kolmas harjoitus, mandala-lahjoitukset, tuottavat sekä viisautta että positiivisia vaikutelmia. Kun jatkuvasti rakentaa täydellisiä universumeja tietäen niiden olevan mielen vapaata leikkiä ja kun lahjoittaa kaiken buddhille, niin tämä luo valtavan sisäisen rikkauden, joka perustuu avaruuteen itseensä. Nyt ymmärtää, että lahjan saaja, lahja ja lahjoittaja ovat kaikki tyhjiä omasta luonnosta ja täten pohjimmiltaan yhtä. Liukenemisvaiheesta tulee tässä pidempi, ja subjektin, objektin ja toiminnan erottamattomuus tulee yhä ilmeisemmäksi.
Viimeinen harjoitus, laman meditoiminen, keskittyy pääosin viisauden kartuttamiseen. Siinä meditoidaan omaa lamaa, tässä tapauksessa Timantinhaltijan ja Karmapan hahmossa. Harjoituksen ydintä, joka on tuttu 16. Karmapan gurujoogasta, edeltävät monet linjalle esitetyt toivomukset ja kallisarvoiset suuren sinetin selitykset. Kun viimeinen harjoitus tehdään kahdessa ensimmäisessä harjoituksessa saavutetun puhdistumisen ja mandala-lahjoitusten luoman rikastumisen jälkeen, se mahdollistaa oman kehon, puheen ja mielen ajattoman samaistumisen laman kehoon, puheeseen ja mieleen. Omistautuminen avaa tämän yhteydessä olentojen mielet; he vastaanottavat laman linjan siunauksen ja voivat kokea todellisen ykseyden.
Hyödyllisiä vaikutelmia kartutetaan siis koko perusharjoitusten eli ngöndron ajan. Aluksi painopiste on puhdistumisessa, avautumisessa ja positiivisissa teoissa. Myöhemmin mahdollisuus samaistua valaistumiseen nousee yhä tärkeämpään asemaan. Jos luotamme buddhaluontoomme ja olemme halukkaita olemaan tässä ja nyt, meidän on mahdollista saattaa tämä sisäinen timantti täyteen loistoonsa.
Näin monet toistot saattavat kuulostaa varsin mekaanisilta niiden mielestä, jotka eivät ole koskaan työskennelleet tällaisten menetelmien parissa tai jotka kohtaavat ne ensi kerran vasta nyt. Toiston voima on kuitenkin paras tapa paljastaa oma buddhaluonto. Kaikkein älykkäimmätkin ajatukset, joita nyt pidämme hyvin mielekkäinä, ovat kuin kuplia; ne puhkeavat hetkessä, emmekä voi viedä niitä mukanamme, kun kuolemme. Haudan tuolla puolen apua on vain siitä, mikä on muodostanut voimakkaan tottumuksen mieleemme ja mikä koskettaa totaliteettiamme osoittamalla mieleen itseensä. Kuolemisprosessin aikana perimmäiset valaistuneet energiat heräävät. Jos tuolloin tunnemme buddhat, jidamit ja suojelijat, tunnistamme nämä ja sulaudumme näiden puhtaisiin maihin.
Vastoinkäymiset ja ahdingot ilmaantuvat totunnaisista negatiivisista asennoitumistavoista; niiden vastalääkkeenä toimii vapauttavien menetelmien toistaminen. Sellaisten menetelmien avulla mielen luontoa peittävät harsot saadaan poistettua ja pysyvä voiman lähde ilmaantuu. Niinpä nämä suureen sinettiin valmistavat harjoitukset muodostavat vakaan askelen polulla valaistumiseen. Kuten jo sanottiin, kutakin harjoitusta toistetaan 111 111 kertaa. Ne katkaisevat kaikki illuusiot ja tähtäävät suoraan mielen todellisen luonnon tunnistamiseen.
Pelkkä paikoillaan istuminen ei ole meditaatiota.
Kun ihmiset ensi kertaa alkavat meditoida, jopa älyllisesti hyvin harjaantuneet huomaavat sen olevan vaikeaa. Vaikka keho saattaa pysyä aloillaan ja vaikka kykeneekin pysymään tietoisena siitä, kuinka vaikutelmat tulevat ja menevät, mielestä tahtoo silti tulla joko levoton tai tylsistynyt, kun se suuntautuu itseään kohti. Pelkkä paikoillaan istuminen ei ole meditaatiota. Siksi tyyneydessä pysymisen meditaatiota, jota tiibetiksi kutsutaan shineksi ja sanskritiksi shamathaksi, käytettiin Tiibetissä vasta timanttipolun neljän perusharjoituksen jälkeen ja vain harvoissa tapauksissa samanaikaisesti niiden kanssa. Kun on todistanut Dharmadhatu-ryhmien näivettymisen ja kun tuntee vääränlaisen, ”valkoisen seinän” kaltaisen shinen vaarat, neuvon vakavasti saattamaan ensin ngöndron päätökseen.
Timanttipolkuharjoituksessa käytämme koko totaliteettiamme: kehoa, puhetta ja mieltä. Jos mieli lähtee meditaation aikana harhailemaan, ainakin puheemme pysyy mantrassa, ja jos sekään ei onnistu, niin ainakin tuntemus malasta kädessämme pitää jonkin osan kokonaisuudestamme mukana harjoituksessa.
On järkevää tehdä ensin prostraatiot. Se saa meidät suuntautumaan todellisiin arvoihin, ja muut askelmat seuraavat sen jälkeen johdonmukaisesti. Vaikka harjoitusten keskinäisestä järjestyksestä on jonkin verran keskustelua, on varmaa, että 2500 vuotta sitten Buddha itse opetti näitä kaikkia neljää harjoitusta. Kun muslimien invaasiot 800–1000-luvuilla tuhosivat Intian buddhalaisuuden korkeakulttuurin sen luostareineen, taiteineen, kirjallisuuksineen ja tärkeine meditaatiopaikkoineen, monet tehokkaiden tantristen buddhalaisten menetelmien haltijat pakenivat vuorten yli Tiibetiin, jossa välitykset pysyivät aina Kiinan maahanhyökkäykseen asti vuonna 1959.
Ensimmäiset buddhalaiset vaikutukset olivat saavuttaneet Tiibetin jo noin vuoden 600 paikkeilla silkkitien ja Intian välisen kaupankäynnin ja muiden pohjois-eteläkontaktien johdosta. Tiibetin alkuperäisen bön-uskonnon shamanismi oli jo tuossa vaiheessa jakautunut kahtia, ja ”valkoinen” bön oli omaksunut valaistumisen ja karman ideat. Siitä lähtien ngöndro on ollut kiinteä osa Tiibetin buddhalaisuutta. Jotkut tiibetiläiset ovat tehneet nämä perusharjoitukset 25 kertaa, ja kun istuu heidän seurassaan, tuntuu kuin olisi kallioiden ympäröimänä. He ovat yksinkertaisesti järkähtämättömiä, eikä heidän tarvitse todistaa mitään. Kalu Rinpoche ilmaisi asian seuraavasti: ”Sukka ei puhdistu, jos sen kastaa veteen vain kerran.”
Näiden harjoitusten tuottamasta yksipisteisyydestä voimme lännessä olla paljolti kiitollisia kilpailullisuudelle kouluissa ja yliopistoissa. Meillä on sen ansiosta parempi keskittymiskyky kuin älyllisesti harjaantumattomilla ja olemme vastustuskykyisiä monille sellaisille houkutuksille, joille ihmiset idässä ovat tätä nykyä alttiita. Sen tähden varmasti useimpien meistä ei tarvitse toistaa ngöndroa 25 kertaa, mutta yksi–kaksi ngöndroa tekee paljon hyvää.
Perusharjoitusten aikana turvautuminen kaikessa suuruudessaan tulee osaksi omaa elämää. Jos kykenee avautumaan opettajan siunaukselle, kaikesta työskentelystä mielen parissa tulee hyvin tuloksekasta ja voi jopa käydä niin, että melkoisen matkan polusta voi edetä ”liftaamalla” laman kyydissä. Lamaan samaistumisen kautta tapahtuva kasvu on kagyü-linjojen tavaramerkki, mutta sen voiman voi pitää yllä vain harjoittamalla.
Koska perusharjoitukset vaativat paljon aikaa ja vaivaa, usein nousee esille toive meditoida suoraan mieltä. Vaikka se onkin suosittu opetuksen aihe, se ei toimi ilman riittävää määrää hyviä vaikutelmia ja viisautta. Yhden meditoimiseen käytetyn tunnin aikana harjaantumaton mieli pysyy keskittyneenä korkeintaan muutaman minuutin ajan. Loppuajan se on tylsistynyt, kulkee ajatusten ja tuntemusten mukana tai harhailee menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Siksi alussa ei riitä, että ”vain istuu”. On tärkeää välttää pelättyä ”valkoisen seinän samadhia”, jossa olo saattaa kyllä olla miellyttävä ja rento mutta jossa tulee hampaattomaksi ja toimintakyvyttömäksi. Kalu Rinpochen mukaan tällainen mielen pelkkä ”rauhoittaminen” alentaa älykkyyttä ja voi jopa johtaa jälleensyntymiseen suureksi kalaksi. Ideana ei ole eliminoida ajatuksia tai jähmettää mieltä, vaan olla välittämättä ajatuksista ja nauttia mielen rikkaudesta samalla, kun mieli kerta toisensa jälkeen palautetaan takaisin meditaatioon. Tavoitteenammehan on löytää luontainen pelottomuutemme, ilomme ja aktiivinen myötätuntomme. Mitään parempaa emme voi antaa maailmalle.
Kun työskentelee Buddhan turvautumiskenttien sisällä, kaikki häiriöt ja uneliaisuus ovat mielen puhdistumista. Näemme eriskummallisten tunteidemme ja mielentilojemme takapuolet, kun ne ovat matkalla ulos, ja voimme tuntea olomme huojentuneiksi. Perusharjoitukset saavat mielemme loistamaan timantin tavoin. Timanttipolun kautta saavutettava kirkkaan tietoisuuden tila on kaikkien mahdollisuuksiemme täyttä avautumista, ja sen perustana toimii kehon, puheen ja mielen toistuva puhdistuminen ngöndron avulla.
Nauttikaa!
Lama Ole