Vilpittömällä kiitollisuudella ja suurella kunnioituksella jätämme jäähyväiset Künzig Shamar Rinpochelle, joka kuoli sydänkohtaukseen 11.6.2014 Renchen-Ulmissa Saksassa 61-vuotiaana. Hänen poismenonsa on koskettanut syvästi monia buddhalaisia ympäri maailman. 14. Shamarpa Mipham Chökyi Lodrö oli yksi Tiibetin buddhalaisuuden korkeimmista lamoista. Karma-kagyü-perinteen linjanhaltijana hän tunnisti ja kruunasi Trinley Thaye Dorjen 17. Karmapaksi ankarasta poliittisesta vastustuksesta huolimatta.
Mipham Chökyi Lodrö syntyi Dergessä Itä-Tiibetissä vuonna 1952. Kun hän oli neljän vuoden ikäinen, hänen setänsä, 16. Karmapa Rangjung Rigpe Dorje, tunnisti hänet Shamar-tulkujen 14. jälleensyntymäksi. Vuonna 1959 hän pakeni 16. Karmapan mukana Kiinan miehittämästä Tiibetistä jättäen taakseen Yangpachenin Tiibetin-asemapaikkansa ja saapuen lopulta Sikkimiin. Rumtekin luostarissa hän sai perinteisen koulutuksen ja karma-kagyü-koulukunnan täyden välityksen, minkä jälkeen Karmapa, perimyslinjan hengellinen johtaja, nimitti hänet seuraavaksi linjanhaltijaksi.
Näin 16. Karmapa noudatti karma-kagyün historiallista perinnettä. Moni aiempi Shamarpa oli ollut Karmapan lähin oppilas ja toiminut vuorostaan seuraavan Karmapan opettajana. Shamarpat muodostavat Karmapojen jälkeen toiseksi vanhimman tulkulinjan, jossa buddhalainen opettaja jälleensyntyy tietoisesti jatkamaan edellisen jälleensyntymänsä toimintaa. Shamar-tulkujen linja sai alkunsa 1200-luvulla.
Vuonna 1967 16. Karmapa vahvisti virallisessa dokumentissa Künzig Shamarpan olevan karma-kagyü-koulukunnan toiseksi korkea-arvoisin lama ja nimitti tämän siten vastaamaan seuraavan linjanhaltijan löytämisestä ja kruunaamisesta. 16. Karmapa Rangjung Rigpe Dorje kuoli vuonna 1981. Joukko nuoria, jotakuinkin samanikäisiä korkea-arvoisia lamoja muodosti neuvoston jakaakseen vastuun Rumtekin, Karmapan pakolaisasemapaikan, hallinnosta ja muista karma-kagyü-perinteen asioista. Shamar Rinpochen lisäksi siihen kuuluivat Situ Rinpoche, Jamgön Kongtrül Rinpoche ja Gyaltsab Rinpoche.
Pian näiden neljän välille ilmaantui erimielisyyksiä. Shamar Rinpochella oli vihjeitä 16. Karmapan jälleensyntymästä, jonka Keski-Tiibetissä asuneeseen perheeseen oli kuitenkin vaikea saada yhteyttä Kiinan miehityksen johdosta. Sillä välin Situ Rinpoche hakeutui yhteistyöhän kiinalaisviranomaisten kanssa edistääkseen buddhalaisuuden rajoitettua elvyttämistä ja tuhottujen luostareiden uudelleenrakentamista Tiibetissä. Tilanne kehittyi yhä kriittisemmäksi keväällä 1992 sen jälkeen, kun osapuolten välillä toistuvasti sovittelijana toiminut Jamgön Kongtrül Rinpoche kuoli auto-onnettomuudessa.
Situ Rinpoche nimitti itätiibetiläisen paimentolaispojan uudeksi Karmapaksi, kruunasi tämän Tsurphun luostarissa sijaitsevassa Karmapan pääasemapaikassa ja antoi tälle nimen Urgyen Trinley Dorje. Hän oli hankkinut toimilleen etukäteen hyväksynnän Kiinan hallitukselta samoin kuin Dalai-lamalta, Tiibetin pakolaishallituksen poliittiselta johtajalta.
Samaan aikaan kun Situ Rinpochen ehdokkaan Urgyen Trinley Dorjen ei sallittu matkustaa ja kommunistipuolue yritti hyödyntää hänen nimitystään poliittisiin tarkoituksiin, Shamarpa valmisteli oman Karmapansa, Thaye Dorjen, pakoa Tiibetistä. Hänelle oli erittäin tärkeää, että tuleva Karmapa pystyi kasvamaan ja työskentelemään vapaudessa.
17. Karmapa Trinley Thaye Dorje ja Shamar Rinpoche KIBI:ssä vuonna 1994
Länsimaisten buddhalaisten avustamana Karmapa Thaye Dorje saapui Intiaan, ja Shamarpa asetti hänet virallisesti valtaistuimelle karma-kagyü-linjan perinteen mukaisesti maaliskuussa 1994. Sitä seuraavina vuosina Shamarpan ja Tiibetin pakolaishallituksen välit eivät aina olleet helpot. Rumtekia, Karmapan pakolaisasemapaikkaa, ja sinne säilyttyjä reliikkejä koskeneet oikeuskiistat pitkittyivät. Monissa keskusteluissa Dalai-laman kanssa Künzig Shamar Rinpoche yritti löytää molempia osapuolia tyydyttävän sovun tilanteen ratkaisemiseksi.
Shamar Rinpoche oli korkeasti kunnioitettu opettaja niin idän kuin lännenkin buddhalaisten keskuudessa. Hän antoi lukemattomia opetuksia ja initiaatioita Timanttipolku-buddhalaisissa keskuksissa ja Eurooppa-keskuksessa, Timanttipolun kansainvälisessä kohtauspaikassa Immenstadtissa Saksassa.
Vastatakseen länsimaisten oppilaidensa tarpeisiin Shamar Rinpoche alkoi 1990-luvulla perustaa Bodhi Path ‑keskuksia, joita on tätä nykyä 20 maassa ympäri Eurooppaa, Amerikkaa ja Aasiaa ja joissa noudatetaan hänen niille erityisesti laatimaa opinto-ohjelmaa.
Shamar Rinpoche kirjoitti useita kirjoja. Kirjassaan Creating a Transparent Democracy (Läpinäkyvän demokratian luominen) hän hahmotteli buddhalaisten periaatteiden mukaisesti rakentuvan poliittisen järjestelmän ja yhteiskuntamallin. Esipuheen kirjaan laati Nobelin rauhanpalkinnon saanut eteläafrikkalainen piispa Desmond Tutu. Shamar Rinpoche kirjoitti myös laajan elämäkerran 10. Karmapasta Chöying Dorjesta (1604–1674), jonka elinaikana Tiibetissä vallitsi vaikea poliittinen tilanne. Künzig Shamar Rinpoche perusti myös Rajattoman myötätunnon säätiö -nimisen eläinsuojelujärjestön edistämään erityisesti tuotantoeläinten inhimillistä kohtelua.
Muutama päivä ennen kuolemaansa Shamar Rinpoche piti meditaatiokurssin Renchen-Ulmissa. Yksi hänen viimeisistä opetuksistaan oli: ”Kuolemaa ei tarvitse pelätä, jos tietää, kuinka harjoittaa kuolemassa.”
Tutustu myös Shamar Rinpochen elämäkertaan verkkosivuillamme.
Viimeiset tervehdykset Shamar Rinpochelle
Monet Tiibetin buddhalaisuuden korkeat mestarit, kuten H.P. Sakya Trizin, sakya-koulukunnan johtaja, Sherab Gyaltsen Rinpoche, Dilgo Khyentse Yangsi Rinpoche, yksi nyingma-linjan korkeimmista opettajista, Jamgön Kongtrül Rinpoche, Shangpa Rinpoche, Ka-Nying Shedrub Ling -luostarin lamat Chökyi Nyima Rinpochen johdolla ja lama Jampa Thaye, samoin kuin Bhutanin kuningasperhe, lähettivät surunvalittelukirjeensä Rinpochen kuoleman johdosta.
Olen tuntenut Rinpochen vuosien ajan ja minä ja perheeni muistamme Shamar Rinpochea aina läheisenä ja rakkaana ystävänä. – H.M. Bhutanin 4. kuningas Druk Gyalpo Jigme Singye Wangchuk
Lue myös H.P. 17. Karmapa Thaye Dorjen ja lama Ole Nydahlin kirjeet Shamar Rinpochen poismenon johdosta.
Kuolemansa jälkeen Shamar Rinpoche pysytteli kaksi päivää thugdam-meditaatiossa, jonka hän päätti aamulla 13.6.2014, Buddha Shakyamunin parinirvanan päivänä. 14.6.2014 Shamar Rinpochen kudung (tiib.), kallisarvoinen fyysinen keho, asetettiin näytteille Renchen-Ulmin hautausmaan kappeliin.
18.6.2014 H.P. 17. Karmapa Thaye Dorje saapui Renchen-Ulmiin kunnioittamaan edesmennyttä ystäväänsä ja opettajaansa ja johtamaan rituaaleja, joita perinteisesti suoritetaan suuren buddhalaisen mestarin kuoltua.
H.P. 17. Karmapa Thaye Dorje saapuu Renchen-Ulmiin 18.6.2014.
Tuhansia buddhalaisia eri puolilta maailmaa kokoontui Renchen-Ulmiin 19.6.2014 esittämään viimeisen tervehdyksensä Shamar Rinpochelle. Monien karma-kagyü-lamojen, ‑munkkien, ‑maallikkoharjoittajien ja arvohenkilöiden läsnä ollessa Karmapa Thaye Dorje suoritti perinteisen buddhalaisen seremonian opettajalleen, minkä jälkeen hän lähti saattamaan Shamar Rinpochea tämän viimeiselle matkalle New Delhiin (22.6.–1.7.), Kalimpongiin (1.7.–26.7.) ja lopuksi Kathmanduun (29.7.). Ennen Kathmanduun saapumista kudung oli pari päivää Parossa, Bhutanissa (27.7.–29.7.). Ystävillä ja oppilailla kaikkialta maailmasta oli mahdollisuus käydä näissä kaupungeissa jättämässä jäähyväisensä Shamar Rinpochelle.
H.P. 17. Karmapa Thaye Dorje johtaa jäähyväiskulkuetta Renchen-Ulmissa 19.6.2014.
Shamar Rinpochen oppilaan Dennis Siegin runo Rinpochen muistolle
Shamar Rinpochen kudung tuotiin 17. Karmapan johdolla New Delhissä sijaitsevaan KIBI-instituuttiin varhain aamulla 22.6.2014.
Shamar Rinpochen kudung saapuu KIBI:iin.
KIBI:ssä sangha 17. Karmapa Thaye Dorjen johdolla suoritti aamupäivisin Vajrasattva-harjoitusta ja iltapäivisin dhagpo-kagyü-gurujooga-pujaa lahjoituksena kudungille.
H.P. 17. Karmapan virallinen puhe (KIBI, 30.6.2014) Shamar Rinpohcen poismenon johdosta
1.7.2014 kudungin matka jatkui Shamar Rinpochen perustamaan Shri Diwakar Vihara -instituuttiin Kalimpongiin.
Shamar Rinpochen kudungin matka KIBI:stä Kalimpongiin 1.7.2014. Ks. myös kuvia: 1, 2.
Diwakar-instituutissa rinpochet ja sangha suorittivat Vajrayogini-pujaa viikon ajan (ks. kuvia) ja sen jälkeen viiden buddha-aspektin Chakrasamvara-harjoitusta
27.7.2014 Shamar Rinpochen kudung lennätettiin Paroon Bhutaniin, jossa Ugyen Perli -palatsissa sadat bhutanilaiset, mukaan lukien H.M. Bhutanin kuningas Jigme Khesar Namgyal Wangchuck ja H.M. kuningatar Jetsün Pema, kävivät jättämässä viimeiset tervehdyksensä Shamar Rinpochelle ja vastaanottamassa hänen siunauksensa.
29.7.2014 Shamar Rinpochen kudung tuotiin Kathmanduun Shar Minubin luostariin, Shamar Rinpochen Kathmandussa sijaitsevaan pääasemapaikkaan, jossa Shamar Rinpoche oli toivonut tulevansa polttohaudatuksi.
30.7.2014 Gyalwa Karmapa saapui sateenkaarien saattelemana Shar Minubiin, jossa tuhannet ihmiset olivat häntä vastassa.
Kudungin matka Renchen-Ulmista Kalimpongiin kuvina
Shamar Rinpochen polttohautausseremonia
Shamar Rinpoche polttohaudattiin Shar Minubissa 31.7.2014 – päivänä, joka osui yhteen dharmanpyörän ensimmäisen kääntämisen merkkipäivän kanssa. Luostarin nimi, Shar Minub, tarkoittaa “nousta, ei laskeutua”. Shamarpat ovat Buddha Amitabhan ilmentymiä, joiden sanotaan lepäävän puhtaassa maassa jälleensyntymiensä välisenä aikana. Toisin kuin tavalliset ihmiset, Shamar Rinpochen kaltaiset suuret mestarit eivät tarvitse apua sellaisen tilan tavoittamiseksi kuoleman jälkeen. Itse asiassa Buddha Amitabhana Shamarpa itse on luonut Dewachenin puhtaan maan. Kun tällaisten olentojen poismenon yhteydessä järjestetään erilaisia yksityiskohtaisia seremonioita, niiden tarkoituksena on hyödyttää ennen kaikkea oppilaita: ne tarjoavat oppilaille mahdollisuuden oivaltaa, että heidän oma mielensä on luonnoltaan sama kuin opettajan mieli ja erottamaton siitä, pyytää opettajan pikaista paluuta fyysisessä muodossa ja luoda näin positiivisia vaikutelmia mieleen.
Taustatunteena Shar Minubissa vallitsi haikeus linjanhaltijan ja hengellisen opettajan menettämisen johdosta, mutta samaan aikaan ilmapiiri oli inspiroiva ja lämminhenkinen. Rinpoche oli ponnistellut väsymättömästi elämänsä aikana suojellakseen karma-kagyü-linjaa ja tarjotakseen dharman lahjan mahdollisimman monille ympäri maailman, ja nyt toivomme sydämestämme, että hän palaa pikaisesti, ja harjoittajina pyrimme jatkamaan hänen toiveidensa toteuttamista.
Itse polttohautausseremonia oli suuren mittaluokan tapahtuma, kuten karma-kagyü-linjanhaltijan tapauksessa sopi odottaakin. Seremonian johti H.P. 17. Karmapa Thaye Dorje. Tilaisuudessa oli läsnä edustajia kaikista Tiibetin buddhalaisuuden keskeisistä koulukunnista. Seremonia alkoi kuudella samanaikaisella pujalla:
Shamar Rinpochen polttohautausseremonia Kathmandussa 31.7.2014
Edessä 1: Jinasagāra (Gyalwa Gyamtso) -pujaa suorittivat H.P. Karmapa Trinley Thaye Dorje (karma-kagyü), Shangpa Rinpoche, Sangsang Rinpoche, Sabchu Rinpoche, Sherab Gyaltsen Rinpoche, Trinley Tulku ja Kalden Rinpoche.
Edessä 2: Hevajra (Kye Dorje) -pujaa suorittivat H.Y. Luding Khen Rinpoche Ngor-luostarista, H.Y. Thartse Khen Rinpoche, H.Y. Gar Shabdrung Rinpoche, H.Y. Tharig Rinpoche, Dongsang Shabdrung Rinpoche ja Khenpo Ngawang Dorje (sakya-linja).
Pohjoisessa 1: Samatabhadran ydinolemuksen Vajrasattva-tulipujaa (Dorje Sempa) suorittivat H.Y. Tulku Urgyen Yangsi, H.Y. Tsikey Chökling Rinpoche, H.Y. Chökyi Nyima Rinpoche, H.Y. Phakchock Rinpoche ja H.Y. Tsöknyi Rinpoche (nyingma-linja).
Pohjoissa 2: Vajrayogini (Phagmo) -pujaa suorittivat H.Y. Jamgön Kongtrül Rinpoche, H.Y. Beru Khyentse Rinpoche ja Düpsing Rinpoche (karma-kagyü-linja).
Etelässä 1: Akṣhobhya (Mitrugpa) -pujaa suoritti H.Y. Legso Lopön Bhutanin keskusluostarikunnasta (drukpa-kagyü-linja, Bhutan).
Etelässä 2: Chakrasamvara (Demchok) -pujaa suorittivat H.Y. Trungram Gyaltrul Rinpoche ja Lopön Rinpoche (karma-kagyü-linja).
Pujien jälkeen vuorossa oli kudungin tulilahjoitus, jonka yhteydessä polttohautausstupan alle sytytettiin tuli. Perinteen mukaisesti tulen sytytti henkilö (munkkipoika), joka ei ollut koskaan tavannut Shamarpaa. Samalla hetkellä 27 linnun nähtiin kiertävän palavan stupan ympäri. Kun koristekatto syttyi palamaan, savu suuntautui suoraan ylöspäin, mitä pidetään hyväenteisenä merkkinä.
Muistoja kudungin viimeiseltä matkalta
Tilaisuuteen osallistui monia merkkihenkilöitä, kuten informaatio- ja kommunikaatioministeri, tohtori Minendra Rijal, työministeri Labor Tek Bahadur Gurung, Thaimaan Nepalin-suurlähettiläs Kanthong Unakal ja Bhutanin kuninkaallista gurua Je Khenpoa edustanut Legso Lopön. Kymmenet tuhannet buddhalaiset harjoittajat Nepalista, Intiasta ja kaikkialta maailmasta saapuivat esittämään viimeisen tervehdyksensä Rinpochelle. Kärsivällisesti vuoraan odottaen he etenivät jonossa ja lahjoittivat katakin (seremoniallisen huivin), lausuivat toivomuksia tai jättivät henkilökohtaiset jäähyväisensä Rinpochelle.
Viimeinen liekki
H.P. 17. Karmapa Thaye Dorje ilmoitti 27.10.2014, että hänen ”juhlallisena tehtävänään ja velvollisuutenaan yksin on löytää Hänen Pyhyytensä Künzig Shamar Rinpochen aito jälleensyntymä”. Ks. virallinen ilmoitus Karmapan kotisivulla.
Shamar Rinpochen kudungin viimeinen matka
- Youtube-soittolista Shamar Rinpochen kudungin viimeisestä matkasta
- Kuvia KIBI:stä Diamond Way Buddhism -verkoston Facebook-sivulla
- Kuvia Shamar Rinpochen kotisivulla
- Kuvia ja dokumentteja The Karmapa Documentary Project -sivustolla
- Shamar Rinpochen polttohautausseremonia Karmapan kotisivulla
Lisää linkkejä
- Shamar Rinpochen kotisivu
- Surunvalittelukirjeitä korkeilta tiibetinbuddhalaisilta lamoilta
- Bhutanin 4. kuninkaan surunvalittelukirje
- Gyalwa Karmapan laatima toivomus Shamar Rinpochen pikaisesta jälleensyntymisestä
- Muita toivomuksia Shamar Rinpochen pikaisesta jälleensyntymästä (englanniksi)
- Shamar Rinpochen Bodhi Path ‑keskukset
- Lehdistötiedotteita ja kuvia lehdistölle Shamar Rinpochen kuoleman johdosta