Buddha Shakyamuni, buddhalaisuuden perustaja
Buddha Shakyamuni, buddhalaisuuden perustaja

Buddhalaisuuden päämääränä on pysyvä, syistä ja ehdoista riippumaton onnellisuuden tila, joka tunnetaan valaistumisena.

Opastaakseen meidät tähän tilaan buddhalaisuus suuntaa meidät kohti pysyviä arvoja tässä pysymättömässä maailmassa ja antaa meille arvokasta informaatiota siitä, kuinka asiat todella ovat. Ymmärtämällä syyn ja seurauksen lain ja käyttämällä käytännön työkaluja, kuten meditaatiota, intuitiivisten oivallusten saamiseksi ja myötätunnon ja viisauden kehittämiseksi jokainen meistä voi hyödyntää omaa potentiaaliaan ja toteuttaa perimmäisen päämäärän – valaistumisen.

Buddhalaisesta näkökulmasta onnellisuus ja ilo eivät riipu ulkoisista olosuhteista, jotka muuttuvat jatkuvasti, vaan kaikkien ilmiöiden kokijasta – mielestä itsestään. – Lama Ole Nydahl, Buddha and Love

Pysyvät arvot pysymättömässä maailmassa

Jos todella pysähdymme tarkastelemaan asiaa, huomaamme, että kaikki ulkoisessa maailmassa muuttuu jatkuvasti. Olipa muutos nopeaa, kuten kynttilän liekin tapauksessa, tai hidasta, kuten vuoren tapauksessa, jopa ”kiinteimmätkin” asiat muuttuvat. Niillä ei ole todella pysyvää olemusta.

Ajatuksista ja tunteista muodostuva sisäinen maailmamme on yhtä lailla jatkuvassa muutoksen tilassa. Mitä selkeämmin ymmärrämme, kuinka kaikki on pysymätöntä ja riippuvaista monista ehdoista, sitä terveemmin suhtaudumme elämäämme, ihmissuhteisiimme, omaisuuteemme ja arvoihimme – keskittyen siihen, millä todella on merkitystä.

Jos kaikki tulee ja menee, onko mitään pysyvää? Buddhalaisuuden mukaan ainoa asia, joka on aina läsnä, on tietoisuus, jonne kaikki nämä kokemukset ja ilmiöt ilmaantuvat. Tämä tietoisuus ei ole ainoastaan ajaton vaan myös luontaisesti ilomielinen.

Valaistuminen merkitsee tämän ajattoman tietoisuuden tunnistamista tässä ja nyt, ja se on buddhalaisuuden perimmäinen päämäärä.

Berliinin Timanttipolku-buddhalainen keskus
Berliinin Timanttipolku-buddhalainen keskus

Karma: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää

Buddhalaisuus inspiroi meitä ottamaan vastuun omasta elämästämme, moralisoimatta, auttamalla meitä ymmärtämään, kuinka syy-seuraussuhde (karma) toimii painovoiman tavoin – kaikkialla ja kaikkina aikoina.

Buddha antoi hyvin yksityiskohtaisia selityksiä siitä, kuinka muovaamme tulevaisuuttamme omilla ajatuksillamme, sanoillamme ja teoillamme. Se, mitä nyt teemme, kartuttaa teon luonteesta riippuen hyviä tai huonoja vaikutelmia mieleemme. Tämän tietäminen antaa meille suuren vapauden ja palauttaa meidät takaisin elämämme ohjaksiin. Karma ei tarkoita kohtaloa. Voimme valita olla tekemättä vahingollisia tekoja ja siten välttää luomasta tulevan kärsimyksen syitä, ja voimme harjoittaa positiivisia tekoja kylvääksemme hyvien seurausten siemeniä.

Buddhalaisen meditaation avulla voimme myös poistaa mieleemme aiemmista teoista jo kertyneitä negatiivisia vaikutelmia. Kun näemme, kuinka paljon kärsimystä seuraa pelkästään siitä, ettei syy-seuraussuhdetta ymmärretä, meille kehittyy luonnollisesti myötätunto toisia kohtaan.

Myötätunto ja viisaus

Buddhalaisuudessa myötätunto ja viisaus kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kun harjoitamme meditaatiota säännöllisesti, mieleemme syntyy lisää tilaa ja saamme etäisyyttä vaikeisiin ajatuksiimme ja tunteisiimme. Sen ansiosta voimme nähdä, että kaikilla muilla on samat perusongelmat kuin meillä itsellämmekin, ja vahvistamme myötätuntoista toivettamme yrittää tehdä jotain toisten auttamiseksi.

Kun toimimme myötätunnosta keskittyen toisiin emmekä itseemme, saamme parempaa palautetta maailmasta. Sellaiset häiritsevät tunteet, jollaisia meillä kaikilla on, kuten viha, ylpeys, takertuminen ja mustasukkaisuus, höllentävät otettaan. Kun on tilaa, jota emme enää välittömästi täytä omilla huolillamme, viisaus saa tilaisuuden ilmaantua spontaanisti.

Tällä tavoin viisaus ja myötätunto kasvavat ja tukevat toisiaan polulla.

Valaistuminen

Buddha oli siinä mielessä erityislaatuinen, että hän oli ensimmäinen henkilö, joka saavutti valaistumisen kirjoitetun historian aikana. Mutta Buddhan ja meidän itsemme välillä ei ole olennaista eroa. Meillä kaikilla on mieli, ja me kaikki voimme saavuttaa vapautumisen ja valaistumisen työskentelemällä mielemme parissa.

Kehomme, ajatuksemme ja tunteemme muuttuvat jatkuvasti. Buddhalaisittain ilmaistuina ne ovat ”tyhjiä” – tyhjiä mistään pysyvästä olemuksesta, mikä tarkoittaa sitä, että ne eivät voi toimia perustana millekään todelliselle, erilliselle egolle tai itselle. Vapautumisen tila seuraa siitä, että emme ainoastaan ymmärrä tätä älyllisesti vaan koemme sen syvällisellä, pysyvällä tavalla. Ilman kiinteää egoa lakkaamme ottamasta asioita henkilökohtaisesti. Saavutamme valtavan avaruuden ilomielistä kehitystä varten ilman tarvetta reagoida jokaiseen negatiiviseen tunteeseen, joka ilmaantuu.

Valaistuminen on buddhalaisuuden perimmäinen päämäärä. Kaikki positiiviset ominaisuudet, erityisesti ilo, pelottomuus ja myötätunto, ovat nyt saavuttaneet täydellisyytensä. Tällöin tietoisuutemme pitää sisällään kaiken olematta millään tavalla rajoittunut. Kun mielemme on vailla hämmennystä ja häiriöitä, hyödytämme toisia spontaanisti ja vaivattomasti.

Jos olet kiinnostunut tietämään lisää buddhalaisuudesta, voit vierailla lähimmässä Timanttipolku-buddhalaisessa keskuksessa tai jatkaa lukemista siitä, mitä on olla buddhalainen.