Buddhalainen meditaatio on väline tasapainoisen, tyynen ja onnellisen mielen saavuttamiseksi.

Meditaation avulla ymmärrämme ajan mittaan yhä paremmin itseämme ja ilmiömaailmaa. Kun havainnoimme, kuinka kaikki tulee ja menee mielessämme, meille avautuu tilaa lopulta tunnistaa kaiken havainnoitsija – mielen todellinen luonto.

Voit oppia Timanttipolku-meditaatioita kaikissa yli 650 buddhalaisessa keskuksessamme ympäri maailman. Aloittelijan on saatava suulliset välitykset kyetäkseen harjoittamaan kunnolla. Meditoiminen yhdessä ryhmän kanssa auttaa oppimaan meditaation rytmin ja vaiheet. Se on myös hieno tapa pysyä motivoituneena jatkamaan meditaatioharjoitusta!

Seuraavat meditaatiot yhdistettyinä suuren sinetin (sanskr. mahamudra) näkemykseen voivat johtaa vapautumiseen ja valaistumiseen yhden elämän aikana. Ne ovat tiibetinbuddhalaisen karma-kagyü-linjan perinteisiä meditaatioita, jotka linjan eri opettajat ovat välittäneet lama Ole Nydahlille. Ne on käännetty länsimaisille kielille niin, että buddhalaiset oppilaat Lännessä voivat suoraan käyttää ja ymmärtää niitä.


16. Karmapan meditaatio

Tämä on Timanttipolku-buddhalaisuuden jokapäiväistä leipää, jota kaikki keskuksemme tarjoavat pääharjoituksenamme, ja useimmat Timanttipolku-buddhalaiset harjoittavatkin sitä päivittäin. Tässä meditaatiossa annamme 16. Karmapan, toteuttaneen opettajan, ilmaantua mieleemme ja vastaanotamme hänen kehon, puheen ja mielen siunauksensa. Sulaudumme yhteen hänen ominaisuuksiensa kanssa ja ylläpidämme kaikissa elämäntilanteissa meditaatiosta saamaamme tuoreempaa, laajempaa ja vähemmän henkilökohtaista näkemystä maailmasta. 16. Karmapa itse laati tämän meditaation ja pyysi Hannah ja lama Ole Nydahlia opettamaan sitä pääharjoituksena Lännessä. Se on hyvin tiivis ja erittäin tehokas meditaatio.

Tiibetinkielinen nimi: Ku shi nyu gu kye je du tsi char gyun
Tiibetiläinen lähde: 16. Karmapa Rangjung Rigpe Dorje (1924–1981)
Käännös: ”Neljän buddhatilan siemenet kypsyttävä nektarisade”
Selitykset: 16. Karmapan antamat selitykset – alun perin Tsurphussa Tiibetissä vuonna 1957 ja myöhemmin Yhdysvalloissa vuonna 1980


Turvautumismeditaatio

Turvautumismeditaatio muodostaa alkupisteen niille, jotka suunnittelevat neljän perusharjoituksen aloittamista. Tämän meditaation avulla voimme testata, haluammeko todella ryhtyä vakavasti harjoittamaan buddhalaisuutta, ja tutustumme ja turvaudumme pysyviin arvoihin: Buddhaan, joka edustaa valaistumista perimmäisenä päämääränä, opetuksiin, jotka johdattavat meidät tähän mielentilaan, toteuttaneisiin bodhisattvoihin, ystäviimme buddhalaisella polulla, sekä lamaan, joka edustaa siunausta, menetelmiä ja suojelua ja on tarpeen valaistumisen saavuttamiseksi. Turvautumissäettä toistamalla avaudumme näille neljälle turvautumisen lähteelle. Kun olemme saaneet päätökseen 11 111 toistoa, voimme päättää, olemmeko valmiit aloittamaan suhteellisen pitkäkestoiset neljä perusharjoitusta.


Neljä perusharjoitusta

Neljä perusharjoitusta eli erityiset valmistavat harjoitukset (tiib. ngöndro) koostuvat neljästä perättäisestä meditaatiosta. Jokaiseen niistä liittyy 111 111 toistoa, ja ne valmistavat omaa mieltä edistyneempiin meditaatioihin.

  • Turvautuminen ja valaistumismielen kehittäminen
    Tämä on Tiibetistä tuttu fyysinen harjoitus, jonka yhteydessä teemme prostraatioita samalla, kun kuvittelemme mielessämme turvautumisen kaikki aspektit ja toistamme turvautumissäettä. Tämä harjoitus puhdistaa pääosin kehoon liittyviä esteitä niin, että siitä tulee hyödyllinen väline matkalla valaistumiseen. Tästä syntyvää avoimuutta ja omistautuneisuutta hyödynnämme seuraavassa, Timanttimieli-meditaatiossa.
  • Timanttimieli
    Tässä meditaatiossa toistamme Timanttimieli-buddhan mantraa ja puhdistamme mielestämme alitajuisia vaikutelmia (häiritsevien tunteiden syitä) ennen, kuin ne pääsevät ilmaantumaan hankalina seurauksina jokapäiväisessä elämässä. Timanttimielellä on kyky hälventää kaikki vaikutelmat, jotka ovat syntyneet aiempien tekojemme seurauksena tässä elämässä tai aiemmissa elämissä.
  • Mandala-lahjoitukset
    Puhdistettuamme kehon, puheen ja mielen olemme saaneet raivattua tilaa vastaanottaaksemme uusia vaikutelmia. Siksi tämä harjoitus voi rikastuttaa meidän nyt avointa mieltämme kaikella kuviteltavissa olevalla hyvällä. Keskitymme kaikkeen kauniiseen, kallisarvoiseen, hyvään ja puhtaaseen, jonka sitten lahjoitamme turvautumisen kohteille. Tästä harjoituksesta ilmaantuvaa ylijäämää ja iloa käytämme toisten hyödyttämiseen.
  • Gurujooga
    Gurujooga-meditaatio noudattaa samaa periaatetta kuin 16. Karmapan meditaatiokin. Se on viimeksi mainittua seikkaperäisempi harjoitus, jossa toistamme tiettyjä toivomuksia koko perimyslinjalle ja vahvistamme omistautuneisuuttamme ja avoimuuttamme kehityksen lähteeseen. Samaistuminen lamaan auttaa meitä kokemaan maailman yhä onnentäyteisempänä.

Tiibetinkielinen nimi: Ngöndro
Tiibetiläinen lähde: Phyag chennges don rgya mtsho
Käännös: 9. Karmapa Wangchuk Dorje (1556–1603): ”Suuren sinetin perimmäisen merkityksen valtameri”
Selitykset: Jamgön Kongtrül Lodrö Thaye (1813–1899): ”Varmuuden soihtu”; Kalu Rinpoche (Sonada, Intia, 1970–1971); Sherab Gyaltsen Rinpoche (Becske, Unkari, 2008)


Mahakalan esiinkutsu

Tämä päivittäinen 5-minuuttinen karma-kagyü-linjan suojelijan esiinkutsu auttaa vähentämään esteitä polulta valaistumiseen. Tämä laulettu meditaatio on yksi harvoista harjoituksistamme, jotka teemme tiibetiksi.

Tiibetinkielinen nimi: Bernagchen
Tiibetiläinen lähde: 8. Karmapan Mikyö Dorjen (1507–1554) kootut teokset; Jamgön Kongtrül Lodrö Thayen (1813–1899) ”Opetusten aarreaitta” (gDams ngag mdzod)
Käännös: ”Suojelija Mustan Takin esiinkutsu”
Selitykset: Osa kaikissa karma-kagyü-luostareissa harjoitettavaa laajempaa päivittäistä Mahakala-pujaa


8. Karmapan meditaatio

8. Karmapan gugujooga on edistynyt meditaatio, jonka harjoittamiseen voi pyytää lamalta valtuutusta sen jälkeen, kun on saanut päätökseen perusharjoitukset.

Tiibetinkielinen nimi: Tünshi lame naljor
Tiibetiläinen lähde: 8. Karmapan Mikyö Dorjen (1507–1554) kootut teokset; Jamgön Kongtrül Lodrö Thayen (1813–1899) ”Opetusten aarreaitta” (gDams ngag mdzod)
Käännös: ”Laman meditoiminen neljässä istunnossa”
Selitykset: Karma Chagme Rinpoche (1603–1678); Karme Khenpo; Shamar Rinpoche (Samye Ling, Skotlanti, 1982); Sherab Gyaltsen Rinpoche (Immenstadt, Saksa, 2009)


Täydentäviä meditaatioharjoituksia

  • Phowa (tiib.)
    Phowa-meditaatio on yksi Naropan kuudesta joogasta. Opimme sen retriitissä, jossa saamme tietoa kuolemisprosessista ja valmistaudumme siihen. Opimme etukäteen, mitä meditaatiota käyttää kuollessamme lopettaaksemme jälleensyntymisen syklin ja vapauttaaksemme mielemme.
  • Rakastavien Silmien meditaatio (tiib. Chenrezig, sanskr. Avalokiteshvara)
    Tämä myötätunnon buddhan meditaatio vahvistaa rakkauttamme, myötätuntoamme, myötäiloamme ja tasapuolista suhtautumistamme kaikkia olentoja kohtaan.
  • Parantajabuddhan meditaatio (tiib. Sangye Menla, sanskr. Bhaishajyaguru)
    Tässä meditaatiossa keskitytään kaikkien olentojen terveyteen.
  • Nyungne (tiib.)
    Tämä on kolme päivää kestävä intensiivinen meditaatioretriitti, jonka yhteydessä sitoudumme olemaan puhumatta, syömättä, kantamatta koruja ja niin edelleen. Tämä harjoitus vahvistaa myötätuntoamme kaikkia olentoja kohtaan.
  • Kirkkaan Valon meditaatio (tiib. Ösel, sanskr. Prabhasvara)
    Tämä Kirkkaan Valon meditaatio, jossa meditoimme 15. Karmapaa, yhdistää meidät linjan siunaukseen.
  • Rajattoman Valon Buddhan meditaatio (tiib. Öpagme, sanskr. Amitabha)
    Ennen ensimmäistä phowa-kurssia on saatettava loppuun tähän meditaatioon liittyvät 111 111 toistoa.
  • Rajattoman Elämän Buddhan meditaatio (tiib. Tsepagme, sanskr. Amitayus)
    Tämä Rajattoman Elämän Buddhan meditaatio parantaa karmaamme pitkän elämän elämiseksi.
  • Vapauttajattaren meditaatio (tiib. Dölma, sanksr. Tara)
    Tätä meditaatiota käytetään yhteyden saamiseksi naispuoliseen viisauteen sen aktiivisessa muodossa.